tiistai 18. elokuuta 2015

18.08.

Hebr:2:10 Sillä hänen, jonka tähden kaikki on
ja jonka kautta kaikki on, sopi, saattaessaan paljon lapsia kirkkauteen,
kärsimysten kautta tehdä heidän pelastuksensa päämies täydelliseksi.

2:11 Sillä sekä hän, joka
pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden
hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi,
2:12 kun hän
sanoo: "Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan
keskellä";

2:13 ja taas:
"Minä panen uskallukseni häneen"; ja taas: "Katso, minä ja
lapset, jotka Jumala on minulle antanut!"

2:14 Koska siis
lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi,
että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on
perkeleen,

2:15 ja vapauttaisi kaikki ne,
jotka kuoleman pelosta kautta koko elämänsä olivat olleet orjuuden alaisia.

2:16 Sillä ei hän ota
huomaansa enkeleitä, vaan Aabrahamin siemenen hän ottaa huomaansa.

2:17 Sentähden piti hänen
kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että hänestä tulisi laupias ja
uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä, sovittaakseen kansan
synnit.

2:18 Sillä sentähden,
että
hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa.


Hebr. 2:13 ja
taas: "Minä panen uskallukseni häneen"; ja taas: "Katso, minä ja
lapset, jotka Jumala on minulle antanut!"

Rinnakkaisviitteet


2Sam. 22:3 Jumala, minun vuoreni, jonka turviin minä pakenen, minun kilpeni,
autuuteni sarvi, varustukseni ja pakopaikkani, sinä pelastajani, joka pelastat
minut väkivallasta!
Jes. 8:17 Niin minä odotan Herraa, joka kätkee kasvonsa Jaakobin heimolta, ja
panen toivoni häneen.
Jes. 8:18 Katso, minä ja lapset, jotka Herra on minulle antanut, me olemme
Herran Sebaotin merkkeinä ja ihmeinä Israelissa, hänen, joka asuu Siionin
vuorella.
Joh. 10:29 Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia,
eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.
Joh. 17:6 Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit
minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat
ottaneet sinun sanastasi vaarin.
Biblia (1776)

Ja taas: minä turvaan häneen; ja taas: katso, minä ja ne lapset, jotka Jumala
minulle antanut on,

 
Hebr 2:10 Hän, joka on kaiken luoja ja perusta, tahtoi tuoda paljon lapsia kirkkauteen, ja
siksi hänen tuli tehdä heidän pelastajansa ja perilleviejänsä kärsimysten
kautta täydelliseksi.
11 Pyhittäjällä ja pyhitettävillä on kaikilla sama
isä; siksi ei pyhittäjä häpeäkään kutsua näitä veljikseen:

12-- Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä.
13 Hän sanoo myös:
-- Minä turvaan Herraan,
ja edelleen:
-- Tässä me olemme, minä ja lapset, jotka Jumala minulle antoi.
14 Nämä lapset ovat ihmisiä, lihaa ja verta, ja siksi hänkin tuli ihmiseksi, heidän
kaltaisekseen. Siten hän kykeni kuolemallaan riistämään vallan kuoleman
valtiaalta, Saatanalta,
15 ja päästämään vapaiksi kaikki, jotka kuoleman pelosta olivat koko ikänsä olleet
orjina.
16 Hän ei siis ota suojelukseensa enkeleitä -- hän ottaa suojelukseensa Abrahamin suvun.
 
17 Niinpä hänen oli tultava joka suhteessa
veljiensä kaltaiseksi, jotta hänestä tulisi armahtava ja uskollinen ylipappi ja
hän voisi Jumalan edessä sovittaa kansansa synnit.
18 Koska hän on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset, hän kykenee auttamaan niitä,
joita koetellaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti