sunnuntai 17. maaliskuuta 2013

17.03.

5Moos. 30:19
Minä otan tänä päivänä taivaan ja maan todistajiksi teitä vastaan, että minä olen pannut sinun eteesi elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Niin valitse siis elämä, että sinä ja sinun jälkeläisesi eläisitte. > Siirry
5Moos. 11:26 Katso, minä asetan tänä päivänä teidän eteenne siunauksen ja kirouksen: > Siirry
Ruotsi (1917)
30:19 Jag tager i dag himmel och jord till vittnen mot eder, att jag har förelagt dig liv och död, välsignelse och förbannelse, Så må du då välja livet, för att du och dina efterkommande mån leva,
Englanti (ASV 1901)
30:19 I call heaven and earth to witness against you this day, that I have set before thee life and death, the blessing and the curse: therefore choose life, that thou mayest live, thou and thy seed;


Jer. 24:7
Ja minä annan heille sydämen, heidän tunteakseen minut, että minä olen Herra; ja he saavat olla minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa; sillä he kääntyvät minun tyköni kaikesta sydämestänsä. > Siirry
Rinnakkaisviitteet
5Moos. 30:6 Ja Herra, sinun Jumalasi, ympärileikkaa sinun sydämesi ja sinun jälkeläistesi sydämet, niin että rakastat Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi, että eläisit. > Siirry
Jer. 30:22 Ja niin te olette minun kansani, ja minä olen teidän Jumalanne." > Siirry
Jer. 31:33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. > Siirry
Jer. 32:38 Silloin he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa. > Siirry
Hes. 11:19 Ja minä annan heille yhden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne, ja minä poistan kivisydämen heidän ruumiistansa ja annan heille lihasydämen, > Siirry
Hes. 36:26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. > Siirry
Hebr. 8:10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. > Siirry
Ruotsi (1917)
24:7 Och jag skall giva dem hjärtan till att känna att jag är HERREN; och de skola vara mitt folk, och jag skall vara deras Gud. Ty de skola omvända sig till mig av allt sitt hjärta.
Englanti (ASV 1901)
24:7 And I will give them a heart to know me, that I am Jehovah: and they shall be my people, and I will be their God; for they shall return unto me with their whole heart.

Minun psalmini

Psalmi 17 
Herra kuulee minun oikeata asiaani, tarkkaa minun huutoani, ottaa korviinsa minun rukoukseni, joka ei lähde petollisilta huulilta.
Herralta tulee minulle oikeus, sinun silmäsi katsovat sitä, mikä oikein on.
Herra koettelee minun sydäntäni, tarkkaa sitä yöllä, Herra tutkii minua
Minä pysyn sinun huultesi sanassa ja kavahdan väkivaltaisen teitä.
17:5 Minun askeleeni pysyvät sinun poluillasi, minun jalkani eivät horju.
17:6 Minä huudan sinua avukseni, sillä sinä vastaat minulle, Jumala; 
Sinä Jumala kallistat korvasi minun puoleeni, Sinä Jumala kuulet minun puheeni.
Sinä, Juma osoitat ihmeellisen armosi, sinä, joka pelastat vihamiesten vallasta minut, jotka turvaan sinun oikeaan käteesi.  
Sinä Jumala varjelet minua niinkuin silmäterää, kätket minut siipiesi suojaan
17:15 ... minä saan nähdä sinun kasvosi vanhurskaudessa, herätessäni ravita itseni sinun muotosi katselemisella.

Psalmi 18
Minä sanon: Sydämestäni minä rakastan sinua, Herra, minun voimani,
18:3 Herra, minun kallioni, linnani ja pelastajani, minun Jumalani, vuoreni, jonka turviin minä pakenen, minun kilpeni, autuuteni sarvi ja varustukseni.
18:4 Ylistetty olkoon Herra! - niin minä huudan, ja vihollisistani minä pelastun.
18:5 Kuoleman paulat piirittivät minut, turmion virrat peljästyttivät minut.
18:6 Tuonelan paulat kietoivat minut, kuoleman ansat yllättivät minut.
18:7 Ahdistuksessani minä rukoilin Herraa ja huusin avuksi Jumalaani; hän kuuli minun ääneni temppelistänsä, ja minun huutoni hänen edessään kohosi hänen korviinsa.
18:8 Silloin maa huojui ja järisi, vuorten perustukset järkkyivät; ne horjuivat...
18:17 Hän ojensi kätensä korkeudesta ja tarttui minuun, veti minut ylös suurista vesistä;
18:18 hän pelasti minut voimallisesta vihollisestani, minun vihamiehistäni, sillä he olivat minua väkevämmät.
18:19 He hyökkäsivät minun kimppuuni hätäni päivänä, mutta Herra tuli minun tuekseni.
18:20 Hän toi minut avaraan paikkaan, hän vapautti minut, sillä hän oli mielistynyt minuun.
18:21 Herra tekee minulle minun vanhurskauteni mukaan, minun kätteni puhtauden mukaan hän minulle maksaa.
18:22 Sillä minä olen noudattanut Herran teitä enkä ole luopunut pois Jumalastani, jumalattomuuteen.
18:23 Kaikki hänen oikeutensa ovat minun silmieni edessä, enkä minä hänen käskyjänsä syrjään sysää.
18:24 Minä olen vilpitön häntä kohtaan ja varon itseni pahoista teoista.
18:25 Sentähden Herra palkitsee minulle minun vanhurskauteni mukaan, sen mukaan kuin käteni ovat puhtaat hänen silmiensä edessä.
18:26 Hurskasta kohtaan sinä olet hurskas, nuhteetonta kohtaan nuhteeton;
    Minua kohtaan Sinä olet hurskas ja nuhteeton
18:27 puhdasta kohtaan sinä olet puhdas..
     Minua kohtaan Sinä olet puhdas
18:28 Sillä sinä pelastat nöyrän kansan, mutta ylpeät silmät sinä painat alas.
18:29 Sillä sinä annat minun lamppuni loistaa; Herra, minun Jumalani, valaisee minun pimeyteni.
18:30 Sinun avullasi minä hyökkään rosvojoukkoa vastaan; Jumalani avulla minä ryntään ylitse muurin.
18:31 Jumalan tie on nuhteeton, Herran sana tulessa koeteltu. Hän on kaikkien kilpi, jotka häneen turvaavat.
Hän on minun kilpeni
18:32 Sillä kuka muu on Jumala kuin Herra, ja kuka pelastuksen kallio, paitsi meidän Jumalamme -
paitsi minun Jumalani
18:33 se Jumala, joka minut voimalla vyöttää ja tekee minun tieni nuhteettomaksi,
18:34 tekee minun jalkani nopeiksi niinkuin peurat ja asettaa minut kukkuloilleni,
18:35 joka opettaa minun käteni sotimaan ja käsivarteni vaskijousta jännittämään!
18:36 Sinä annat minulle pelastuksen kilven, ja sinun oikea kätesi minua tukee; sinun laupeutesi tekee minut suureksi.
18:37 Sinä annat minun askeleilleni avaran tilan, ja minun jalkani eivät horju.
18:38 Minä ajan vihollisiani takaa ja saavutan heidät enkä palaja, ennenkuin teen heistä lopun;
18:39 minä murskaan heidät, niin etteivät voi nousta, he sortuvat minun jalkojeni alle.
18:40 Sinä vyötät minut voimalla sotaan, sinä painat vastustajani minun alleni.
18:41 Sinä ajat minun viholliseni pakoon, ja vihamieheni minä hukutan.
18:42 He huutavat, mutta pelastajaa ei ole, huutavat Herraa, mutta hän ei heille vastaa.
18:43 Minä survon heidät tomuksi tuuleen, viskaan heidät niinkuin loan kadulle.
18:44 Sinä pelastat minut kansan riidoista, sinä asetat minut pakanain pääksi, kansat, joita minä en tunne, palvelevat minua.
18:45 Jo korvan kuulemalta he minua tottelevat; muukalaiset matelevat minun edessäni.
18:46 Muukalaiset masentuvat ja tulevat vavisten varustuksistansa.
18:47 Herra elää! Kiitetty olkoon minun kallioni ja ylistetty minun pelastukseni Jumala,
18:48 Jumala, joka hankkii minulle koston ja saattaa kansat minun valtani alle;
18:49 sinä, joka pelastat minut vihollisistani ja korotat minut vastustajaini ylitse ja päästät minut väkivaltaisesta miehestä.
18:50 Sentähden minä ylistän sinua, Herra, kansojen keskuudessa ja veisaan sinun nimesi kiitosta,
18:51 sinun, joka annat kuninkaallesi suuren avun ja teet laupeuden voidellullesi, Daavidille ja hänen jälkeläisilleen, iankaikkisesti.

....joka annat suuren avun ja teet laupeuden minulle.

Psalmi 19 
19:2 Taivaat julistavat Jumalan kunniaa, taivaanvahvuus ilmoittaa hänen kättensä tekoja.
19:3 Päivä sanoo päivälle, ja yö ilmoittaa yölle.
19:4 Se ei ole puhetta, se ei ole kieltä, jonka ääni ei kuuluisi.
19:5 Niiden mittanuora ulottuu yli kaiken maan ja niiden sanat maanpiirin ääriin. Auringolle hän on tehnyt niihin majan.
19:6 Se on niinkuin ylkä, joka tulee kammiostaan, se riemuitsee kuin sankari rataansa juostessaan.
19:7 Se nousee taivasten ääristä ja kiertää niiden toisiin ääriin, eikä mikään voi lymytä sen helteeltä.
19:8 Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan.
    Herran laki virvoittaa minun sieluni. Herran vahva todistus tekee minusta viisaan.
19:9 Herran asetukset ovat oikeat, ne ilahuttavat sydämen. Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät.
     Herran asetukset ovat oikeat, ne ilahuttavat minun sydämeni, Herran käskyt ovat selkeät ne valaisevat minun silmäni.
19:10 Herran pelko on puhdas, se pysyy iäti. Herran oikeudet ovat todet, kaikki tyynni vanhurskaat.
19:11 Ne ovat kalliimmat kultaa, puhtaan kullan paljoutta, makeammat hunajaa ja mehiläisen mettä.
19:12 Myös sinun palvelijasi ottaa niistä vaarin, niiden noudattamisesta on suuri palkka.
     Myös minä otan Sinun oikeuksistasi vaarin, myös minä saan suuren palkan.
19:13 Erhetykset kuka ymmärtää? Anna anteeksi minun salaiset syntini.
    Herra antaa anteeksi syntini
19:14 Myös varjele palvelijasi julkeilta, älä anna heidän minua hallita. Niin minä pysyn nuhteetonna ja olen paljosta synnistä puhdas. 
   Myös varjelee minut julkeilta, ei anna niiden minua hallita. Minä pysyn nuhteetonna ja olen paljosta synnistä puhdas.
19:15 Kelvatkoot sinulle minun suuni sanat ja minun sydämeni ajatukset sinun edessäsi, Herra, minun kallioni ja lunastajani.
    Sinulle Herra kelpaavat minun suuni sanat ja minun sydämeni ajatukset siinun edessäsi
     Herra olet minun kallioni ja lunastajani.

Psalmi 20
  Herra kuulee minua hädän päivänä, minua varjelee Jaakobin Jumalan nimi. 
  Hän lähettää minulle avun pyhäköstä ja tukee minua Siionista.
  Hän antaa minulle, mitä sydämeni halajaa, ja täyttää kaikki minun aivoituksesi.
  Minä riemuitsen sinun voitostasi ja nostan lippuni Jumalamme nimeen. 
   Herra täyttää kaikki minun pyyntöni.
20:7 Nyt minä tiedän, että Herra auttaa voideltuansa, vastaa hänelle pyhästä taivaastansa, auttaa häntä oikean kätensä voimallisilla teoilla. 
   Nyt minä tiedät, että Herra auttaa minua, vastaa minulle pyhdästä taivaastansa, auttaa minua oikean kätensä voimallisilla teoilla.
20:8 Toiset turvaavat vaunuihin, toiset hevosiin, mutta me tunnustamme Herran, Jumalamme, nimeä.
    Minä tunnustan Herran, Jumalani nimeä.
20:9 He vaipuvat maahan ja kaatuvat, mutta me nousemme ja pysymme pystyssä. 
     MInä nousen ja pysyn pystyssä.
20:10 Herra, auta! Vastatkoon kuningas meille, kun huudamme. 
     Herra auttaa! Herra Kuningas vastaa minulle kun huudan.

Psalmi 21
Herra, sinun voimastasi minä iloitsen; kuinka suuresti minä riemuitseekaan sinun avustasi!
Mitä minun sydämensä halasi, sen sinä minulle annoit, et kieltänyt, mitä minun huuleni anoivat. .
Sinä suot minulle onnen ja siunauksen, panet minun päähäni kultaisen kruunun.
Minä anoin sinulta elämää, sen sinä minulle annoit: iän pitkän, ainaisen, iankaikkisen.  

Suuri on Sinun kunniasi, kun sinä minua autoit; sinä peität minut loistolla ja kirkkaudella.
Sillä sinä asetat minut suureksi siunaukseksi ikuisiin aikoihin asti; sinä ilahutat minua riemulla kasvojesi edessä.
Sillä minä luotan Herraan, ja Korkeimman armo tekee minut horjumattomaksi.
Sinun kätesi saavuttaa kaikki minun viholliseni, sinun oikea kätesi saavuttaa minun vihamiehesi.

Vaikka he hankkivat pahaa minua vastaan, miettivät juonia, eivät he mitään voi;
21:13 sillä sinä ajat heidät pakoon, tähtäät heitä kasvoihin jousesi jänteellä. 21:14 Nouse voimassasi, Herra! Laulaen ja veisaten me ylistämme sinun väkevyyttäsi.
  Laulaen ja veisaten minä ylistän sinun väkevyyttäsi.



 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti