keskiviikko 26. toukokuuta 2021

26.05.2021 Jes 50:4-10

 Jesaja 50:4-10 FB924 Herra, minun Jumalani, on antanut minulle taitavan kielen, niin että voin sanalla rohkaista uupunutta. Aamu aamulta hän herättää minut, herättää korvani kuulemaan oppilaan tavoin.5 Herra avasi minun korvani, ja minä tottelin, en väistänyt tehtävääni.6 Minä tarjosin selkäni lyötäväksi ja poskieni parran revittäväksi, en kätkenyt kasvojani häväistyksiltä, en sylkäisyiltä.7 Herra, minun Jumalani, auttaa minua, siksi en pelkää häväistystä. Olen kovettanut kasvoni piikiven kaltaisiksi. Minä tiedän, etten jää häpeääni,8 sillä hän on lähellä, hän osoittaa syyttömyyteni – kuka voisi minua syyttää! Asettukaamme siis käymään oikeutta. Tahtooko joku ajaa kannetta minua vastaan? Astukoon hän esiin!9 Herra, minun Jumalani, on minun auttajani. Kuka voisi osoittaa minut syylliseksi? Nuo kaikki häviävät kuin vaate, jonka koi syö.10 Se teistä, joka pelkää Jumalaa, kuulkoon Herran palvelijan sanaa. Joka kulkee syvällä pimeydessä ilman valoa, luottakoon Herran nimeen ja turvautukoon Jumalaan.

Jesajan 50:4-10 Raamattu 1933/384 Herra, Herra on minulle antanut opetuslasten kielen, niin että minä taidan sanalla virvoittaa väsynyttä; hän herättää aamu aamulta, herättää minun korvani kuulemaan opetuslasten tavalla.5 Herra, Herra on avannut minun korvani; minä en ole niskoitellut, en vetäytynyt pois.6 Selkäni minä annoin lyötäväksi, poskieni parran revittäväksi, en peittänyt kasvojani pilkalta ja syljeltä.7 Herra, Herra auttaa minua; sentähden ei minuun pilkka koskenut, sentähden tein kasvoni koviksi kuin piikivi, sillä minä tiedän, etten häpeään joudu.8 Lähellä on hän, joka minut vanhurskaaksi tuomitsee. Kuka voi minun kanssani riidellä? Astukaamme yhdessä esiin! Kuka on minun vastapuoleni? Tulkoon tänne lähelleni!9 Katso, Herra, Herra auttaa minua; kuka minut syylliseksi tuomitsee? Katso, kaikki he hajoavat kuin vaate; koi heidät syö.10 Kuka teistä pelkää Herraa ja kuulee hänen palvelijansa ääntä? Joka vaeltaa pimeydessä ja valoa vailla, se luottakoon Herran nimeen ja turvautukoon Jumalaansa.

Isaiah 50:4-10 Amplified Bible4 The Lord God has given Me [His [a]Servant] the tongue of disciples [as One who is taught],That I may know how to sustain the weary with a word.He awakens Me morning by morning,He awakens My ear to listen as a disciple [as One who is taught].5 The Lord God has opened My ear,And I have not been rebelliousNor have I turned back.6 I turned My back to those who strike Me,And My cheeks to those who pluck out the beard;I did not hide My face from insults and spitting.7 For the Lord God helps Me,Therefore, I have not been ashamed or humiliated.Therefore, I have made My face like flint,And I know that I shall not be put to shame.8 He who declares Me in the right is near;Who will [dare to] contend with Me?Let us stand up to each other;Who is My adversary?Let him approach Me.9 In fact, the Lord God helps Me;Who is he who condemns Me [as guilty]?Indeed, they will all wear out like a garment;The moth will eat them.10 Who is among you who fears the Lord,Who obeys the voice of His Servant,Yet who walks in darkness and has no light?Let him trust and be confident in the name of the Lord and let him rely on his God.

Footnotes Isaiah 50:4 I.e. the Messiah.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti